Meer dan werken alleen
Wibra begon in 1956 als een kleine familiezaak en is inmiddels uitgegroeid tot een bekende winkelketen met 3.500 medewerkers, waarvan 100 tot 150 op het hoofdkantoor. Ondanks de groei blijft Wibra een echt familiebedrijf met een sterke focus op ontwikkeling en vernieuwing, waardoor het klaar is voor de toekomst.
De uitdaging
Tijdens de onboarding bij Wibra liepen ze tegen verschillende problemen aan. Nieuwe medewerkers kregen een papieren inwerkboekje van twintig pagina’s, maar vaak was er geen tijd om dit door te nemen. In de praktijk werden medewerkers direct ingezet, bijvoorbeeld achter de kassa, zonder duidelijke uitleg. Hierdoor voelden ze zich onzeker en stopten ze snel weer. Meer dan 75% van de nieuwe medewerkers vertrok binnen enkele maanden.
Daarnaast werkte iedere winkel op zijn eigen manier. De werkwijze in het ene filiaal kon totaal anders zijn dan in een ander filiaal. Dit zorgde voor verwarring, vooral wanneer medewerkers tijdelijk in een andere winkel werkten. Er was geen uniformiteit in processen en werkinstructies. Bovendien had Wibra niet de capaciteit en middelen om zelf een volledig trainingsprogramma te ontwikkelen. Het bedrijf had geen aparte afdeling voor leren en ontwikkelen, en er waren geen specialisten op dit gebied. Trainingen bestonden voornamelijk uit persoonlijke uitleg door collega’s, wat niet altijd effectief was. De behoefte aan een professionele en gestructureerde leeromgeving werd steeds groter.
De oplossing
Wibra is een L&D-afdeling gestart en zocht een flexibel en kostenefficiënt leerplatform dat past bij de bedrijfscultuur én de doelgroep. Het moest eenvoudig in gebruik zijn, aansluiten op de praktijk en medewerkers helpen om snel en effectief hun werk te leren. Na grondig onderzoek koos Wibra Totara LMS als leerplatform. Totara LMS gaf ook de mogelijkheid om koppelingen te maken met verschillende retail-trainingsystemen. Het platform begeleidt medewerkers stap voor stap bij het leren van hun werkzaamheden in een eenduidige onboarding van zes weken. Nieuwe medewerkers krijgen kleine, korte lessen van 5 tot 10 minuten per keer.
Wibra koppelde Totara LMS aan verschillende retail-trainingsystemen, zoals:
- Skillstown (voor soft skills en retailtrainingen)
- L&D Fabriek (voor veiligheid en logistiek)
- Virtual SkillsLab (voor kassatraining)
- Kompas groep (voor BHV-trainingen)
- AFAS (voor personeelsgegevens)
- Dyflexis (voor urenregistratie)
Daarnaast werkt Wibra samen met Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), zodat praktijkopleiders ook trainingen kunnen volgen.
Hester Boertje
Learning & Develpment Manager, WibraDe Resultaten
Sinds de start van Totara LMS maken steeds meer medewerkers gebruik van het platform. In Amsterdam zaten er 250 medewerkers in de pilot voor de uitrol. 140 medewerkers logden binnen een week in. Na de landelijke uitrol hadden 300 medewerkers het platform bezocht in de eerste weken. Dit is 15% van alle medewerkers.
Nieuwe medewerkers krijgen nu een duidelijke onboarding. Leidinggevenden kunnen beter zien welke trainingen medewerkers hebben gedaan. Elke maand komen er nieuwe trainingen bij. Een belangrijk onderdeel van de onboarding is de module ‘Welkom bij Wibra’, waarin nieuwe medewerkers een introductie krijgen met video’s over het distributiecentrum, de winkels en het hoofdkantoor. Ook worden ze persoonlijk welkom geheten door de CEO. Het doel was dat binnen drie maanden 10% van alle medewerkers deze module zou hebben afgerond. Binnen twee maanden was dit al met 162% overtroffen. De medewerkers van Wibra waren dus erg enthousiast om deze module te volgen.
Naast de verplichte modules heeft Wibra ook niet-verplichte modules die ze op de homepagina kunnen uitlichten. Een van de modules is ‘omgaan met agressie’. Deze is binnen twee maanden al door 7,6% van de medewerkers gevolgd.
Wibra wil dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij het bedrijf. Het doel is om de medewerkerstevredenheid met 5% per jaar te verhogen tot 2028. Door deze trainingen krijgen medewerkers meer kennis en zelfvertrouwen. Zo kunnen zij klanten beter helpen en voelt werken bij Wibra prettiger.
Met meer dan
overtroffen Wibra-medewerkers het doel
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?
Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara LMS aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of holkenborg@courseware.nl of plan een adviesgesprek in.