Eigenaarschap en groei in balans
In een snel veranderende wereld is het ontwikkelen van vaardigheden belangrijker dan ooit. Of het nu gaat om digitale vaardigheden, leiderschap, communicatie of vakspecifieke kennis: medewerkers willen en moeten blijven groeien. Toch is het aanbieden van leeractiviteiten vaak willekeurig of versnipperd. In deze blog lees je hoe een leerplatform (LMS) zoals Learn Amp, Totara of PeopleFluent helpt om leeractiviteiten doelgericht aan te bieden én hoe het eigenaarschap voor ontwikkeling bij de medewerker zelf blijft liggen.
Vaardigheden ontwikkelen: meer dan een vinkje zetten
Vaardigheden ontwikkelen draait niet om het afvinken van trainingen of het behalen van certificaten. Het gaat om leren met een doel: “Wat wil ik als professional bereiken?”
Als organisatie kun je randvoorwaarden scheppen, maar échte ontwikkeling ontstaat als de medewerker zelf betrokken is bij zijn of haar groeipad. Een LMS helpt die ontwikkeling te ondersteunen, zonder het over te nemen.
Met een LMS kun je leeractiviteiten koppelen aan vaardigheden en dus aan ontwikkeldoelen. Dat kan door het opzetten van leerpaden rond vaardigheden zoals presenteren, klantgerichtheid of data-analyse.
In Totara kun je bijvoorbeeld per rol of competentieprofiel een leerpad samenstellen. Medewerkers zien duidelijk welke stappen ze kunnen nemen om hun doelen te bereiken.
Iedere medewerker leert anders. Een leerplatform stelt medewerkers in staat om te kiezen wanneer, hoe en wat ze willen leren. Door vaardigheden te koppelen aan leeractiviteiten kun je een medewerker stimuleren om zich op basis van de juiste leeractiviteiten te ontwikkelen.
In Learn Amp kun je aanbevelingen krijgen op basis van de koppeling tussen een vaardigheid en leeractiviteit. Als een lerende zich wil ontwikkelen dan is er een set aan leeractiviteiten, zoals video’s, e-learning modules, microlearning, bijeenkomsten of experts die kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van die vaardigheid.
Een moderne leercultuur draait niet om controle, maar om vertrouwen. In plaats van medewerkers te beoordelen op aanwezigheid of afvinklijstjes, faciliteer je hen in hun ontwikkeling.
- Geef ruimte om zelf vaardigheden te kiezen en hier doelen bij te formuleren.
- Laat medewerkers reflecteren op hun voortgang en zelf te bepalen waar ze staan.
- Gebruik het LMS als ondersteunend middel, niet als controletool.
Een LMS biedt HR en leidinggevenden inzicht in de voortgang, zonder het leerproces over te nemen. Ook als het gaat over vaardigheden. Dit helpt om te bepalen welke vaardigheden aanwezig zijn en welke in de organisatie mogelijk nog extra ontwikkeling behoeven.
In PeopleFluent LMS zie je eenvoudig welke vaardigheden aanwezig zijn, op welk niveau en wie daar mee bezig zijn. Hierdoor kunnen managers hun coaching en feedback afstemmen op het ontwikkelpad van de medewerker.
Leren koppelen aan ambities
Een leerplatform helpt medewerkers om na te denken over vragen als:
- Wat wil ik leren om beter te worden in mijn huidige functie?
- Welke vaardigheden heb ik nodig voor mijn volgende stap?
- Wat past bij mijn talenten en ambities?
Door deze vragen te koppelen aan concrete leeractiviteiten, maak je leren relevant en motiverend.
Gebruik leerplatformen strategisch
Learn Amp – Inspireert medewerkers met relevante content en houdt de regie bij lerende.
Totara – Biedt structuur en ovezicht in leertrajecten gekoppeld aan competenties.
People fluent – Geeft inzicht in skills gaps en helpt bij het afstemmen van L&D-strategie.
Wat leren we hiervan: een LMS zet je in om groei te bereiken
Een leerplatform is geen beoordelingssysteem, maar een motor voor ontwikkeling. Door vaardigheden centraal te stellen en medewerkers zelf regie te geven, groeit niet alleen hun kennis, maar ook hun motivatie en betrokkenheid.