Verbindende onboarding
Boni is een familiebedrijf, opgericht in 1972, en een Nederlandse keten van supermarkten met op dit moment 51 winkels en ongeveer 3.400 medewerkers. Hun motto: altijd de laagste prijs, de beste kwaliteit en de vriendelijkste supermarkt in jouw buurt.
De uitdaging
Boni Supermarkten breidt het aantal winkels in Nederland uit. Tot nu toe werkte iedere winkel de nieuwe medewerkers in op hun eigen manier. Hierdoor verschilde de aanpak en het niveau van de onboarding per winkel. Er was weinig (in)zicht op de ontwikkeling van elke medewerker. Daarnaast hebben supermarkten, in het algemeen, te maken met een hoog personeelsverloop. Dit betekent niet alleen dat er een continue behoefte is aan onboarding van nieuwe medewerkers, maar ook dat er sprake is van een hoge werkdruk voor de onboarding buddies.
Boni had zodoende behoefte aan een gestandaardiseerd onboarding-proces waarin zij de kernwaarden van hun familiebedrijf kunnen overbrengen:
- Professionaliteit
- Passie
- Resultaatgerichtheid
- Initiatief
- Klantgerichtheid
Voor Boni was het belangrijk dat het onboardingsprogramma zo zouden worden opgezet, dat het hun jonge medewerkers (15-18 jaar) aanspreekt.
De oplossing
Totara Learn werd geselecteerd als de beste LMS-oplossing voor het gehele personeelsbestand van Boni. Het leerplatform had specifieke benodigdheden voor haar verschillende doelgroepen:
- Een desktop-weergave met een specifiek dashboard voor het servicekantoor;
- Een meertalige interface voor de medewerkers van het distributiecentrum;
- Een mobile-first benadering voor de jongere winkelmedewerkers op wie de onboarding is gericht.
Het proces begon met een soepele integratie tussen het HR-systeem en Totara. Wanneer een filiaalmanager een nieuwe medewerker in het systeem opvoert, wordt deze real-time in Totara Learn aangemeld en ingeschreven op het onboarding-programma.
Het onboarding-programma omvat het leren over de salarisstrook, het updaten van persoonsgegevens, begrijpen hoe de Team Boni app wordt gebruikt, en bevat aanvullende informatie over de organisatiestructuur van de winkel en de verschillende afdelingen. Daarnaast is er een module om winkelmedewerkers te leren over het verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen.
Medewerker Boni
Jij hebt veel in je mars!
Om de relevantie te vergroten, betrok Boni haar medewerkers bij het maken van alle e-learningmodules. De video’s werden gemaakt door en met Boni-medewerkers. Om ervoor te zorgen dat de content volledig wordt bekeken, zijn de modules verplicht gemaakt, wat nogal afwijkt van andere organisaties waar jongeren content mogen overslaan. Het programma is met opzet mobile-first en ontworpen voor de Totara app, speciaal voor het jonge medewerkersbestand dat eraan gewend is dat content altijd en overal op hun telefoon toegankelijk is.
Het onboarding-programma bestaat uit drie elementen, en voor elk element verdient de medewerker een badge. Alle filiaalmanagers hebben een account waarin de voortgang van hun winkelmedewerkers is gevisualiseerd op basis van deze badges. Daarbij kunnen managers ook zien of hun medewerkers interesse tonen in cursussen van andere winkelafdelingen, waardoor ze groeimogelijkheden kunnen bespreken.
De slogan ‘Jij hebt veel in je mars!’ wordt overal gebruikt.
,
Medewerker BoniDe resultaten
De succesvolle Boni-lancering stimuleert de algehele prestaties door een gecentraliseerd leerplatform te bieden voor medewerkers. Dit bespaart op de lange termijn kosten en optimaliseert de onboarding-ervaring. Nieuwe medewerkers kunnen via Totara Learn alle benodigde informatie verkrijgen, waardoor onboarding buddies zich volledig kunnen richten op on-the-job training. Deze aanpak verbetert de efficiëntie, versnelt de productiviteit en betrokkenheid van nieuwe medewerkers, en draagt bij aan positieve resultaten voor het bedrijf als geheel.
medewerkers logden direct in na livegang
badges verdiend in de eerste maand
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?
Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara Learn aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.