De uitdaging
Odido, voorheen bekend als T-Mobile Nederland, was onderdeel van “Deutsche Telekom AG”. In deze tijd groeide het merk en werd volwassen op alle aspecten, inclusief hun Learning & Development. Onderdeel van deze groei was het implementeren van een toekomstbestendig leerplatform dat hun eigen visie kon vertalen, en dat vonden ze in Totara TXP. Naarmate het merk groeide en meer en meer een onafhankelijk Nederlands bedrijf werd, kwam de tijd om Odido te worden.
Courseware en Odido implementeerden Totara Learn als T-Mobile’s My Campus in 2020. Vanaf het begin van de samenwerking werd Courseware op de proef gesteld, omdat het oude leerplatform op dat moment nog maar drie maanden beschikbaar was. Er was geen ruimte voor uitstel, want leren mocht niet stil komen te staan, maar samen zijn Courseware en Odidio de uitdaging aangegaan en is Totara Learn binnen drie maanden geïmplementeerd.
Totara is nu beschikbaar voor alle interne medewerkers, zowel in- als outsourced, die bij of voor Odido werken. Door middel van zelfregistratie is de toegang voor cursisten verder uitgebreid en hebben ook medewerkers van Indirect Sales Channels toegang gekregen tot Totara.
Aangezien Courseware en Odido gewend zijn aan tijdgevoelige grote projecten, hebben we samen, na drie jaar samenwerking, de overstap gemaakt van T-Mobile naar Odido.
De oplossing
Terwijl het merk T-Mobile de nadruk legt op het woord Mobile, biedt Odido meer dan alleen mobiele diensten, zoals glasvezelinternet, vaste breedbandverbindingen en een uitgebreid telecomaanbod waaronder internet, zakelijke diensten, netwerken, mobiele apparaten en tablets.
Om Odido op te richten, werd discreet een schaduwbedrijf gevormd binnen de organisatie, waarbij alleen een selecte groep van 60 werknemers betrokken was die de taak hadden om het nieuwe merk te creëren. Opererend onder ‘geheime’ projectgroepen zoals ‘Millen’, werkten ze aan dit initiatief terwijl ze het volledig gescheiden hielden van hun reguliere taken en collega’s.
De kernvisie van Odido draait om klantgerichtheid en het vooropstellen van mensen, een concept dat het selecte team moest verwezenlijken. Ze werkten samen met ontwerpstudio’s onder één agentschap en regisseerden het rebrandingproces, dat alles omvatte van de ontwikkeling van de beeldvorming tot de contextualisering van de algehele visie en de implementatie ervan in verschillende aspecten, waaronder het ontwerp van gebouwen en winkeluiterlijk.
Odido voegde nog iets toe aan de omvang van de rebranding en nam de ambitieuze taak op zich om alle 120 winkels in één weekend te sluiten en opnieuw op te bouwen om de nieuwe merkidentiteit te weerspiegelen. Deze monumentale onderneming vereiste nauwkeurige planning en uitvoering om een minimale verstoring van de activiteiten te garanderen en tegelijkertijd een naadloze overgang naar het nieuwe Odido-merk te bewerkstelligen.
Dennis Mooldijk,
Development & Change expert, OdidoAls onderdeel van deze transformatie moest de Totara TXP My Campus een makeover ondergaan om de nieuwe Odido stijl te weerspiegelen. Slechts drie collega’s binnen Courseware waren op de hoogte van dit project, waarin binnen een strak tijdsbestek van twee weken significante wijzigingen moesten worden doorgevoerd. Zo moesten gebruikers kunnen inloggen met het nieuwe domein @odido.nl en moesten de dataladers van Totara worden gebruikt om het transformatieproces te vergemakkelijken.
Alle cursussen die eerder in Totara TXP of Articulate waren gemaakt, moesten worden bijgewerkt. Dit bood de mogelijkheid om het systeem te stroomlijnen door verouderde cursussen te verwijderen en prioriteit te geven aan e-learningmodules die voldoen aan de regelgeving. Naast de updates van de content werd ook de look & feel van het platform vernieuwd, met een nieuwe beeldbank om een samenhangende gebruikerservaring te creëren. Ondanks een krappe deadline van twee weken en een vertraging in de ontvangst van het nieuwe logo, waren de rebrandinginspanningen succesvol, met als hoogtepunt de lancering van Odido’s nieuwe My Campus.
Resultaten
Over het geheel genomen is de rebranding van Odido een belangrijke mijlpaal in de evolutie van het bedrijf, een teken van toewijding aan innovatie, klantgerichtheid en aanpassingsvermogen in het snel veranderende telecomlandschap. De flexibiliteit van Totara TXP bleek een grote rol te spelen bij het succes van de transformatie van Odido’s leermanagementsysteem.
winkels maken gebruik van Totara
naast de medewerkers van Indirect Sales Channels
Binnen 1 week totale rebranding Totara LMS
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?
Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara TXP aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.