De uitdaging
Vodafone is een van de grootste telecommunicatie-bedrijven ter wereld, met bijna 100.000 medewerkers verspreid over meer dan 20 landen. Vodafone heeft meer dan 440 miljoen klanten, en het bieden van de beste training voor de medewerkers die deze klanten helpen is top-prioriteit. Alleen ervaart Vodafone een aantal hindernissen met training, zoals de distributie, gemakkelijk te verwerken materiaal aanbieden, vertalingen en het flexibel creëren van content voor een verscheidenheid aan vragen en behoeften.
Om Vodafone’s team te helpen hun groeiende klantenbestand beter te bedienen, bereidde het bedrijf zich voor om de grootste SAP-update in twee decennia te implementeren. De update, EVO S4 genaamd, zou veel van de dagelijkse Vodafone-activiteiten stroomlijnen en het makkelijker dan ooit maken om klanten te helpen. Maar EVO S4 zou een flinke verandering zijn en uitgebreide training vereisen.
Met de aankomende release van Vodafone’s grootste SAP-update in 20 jaar en 100+ pagina’s samengebalde documentatie om in een paar maanden tijd in e-learning om te zetten, moest Vodafone een manier vinden om hun wereldwijde team hierop voor te bereiden, en wel snel.
De oplossing
Vodafone had al ervaring opgedaan met Vyond, dus ze wisten exact welke tool te gebruiken voor het creëren van video. Maar ze moesten nog steeds de juiste informatie zodanig bewerken dat die toegankelijk zou worden voor duizenden werknemers wereldwijd.
Het Learning Developer team werkte samen met de procesdeskundigen om beter te begrijpen wat het nieuwe systeem zou gaan doen. Met de juiste achtergrondinformatie was het team klaar om de basisstructuur op te zetten voor 10 complexe e-learningmodules. Dit deel van het proces kostte twee weken, waarna ze nog twee maanden over hadden om meer dan 20 trainingsvideo’s te maken.
Het team creëerde video-templates met Vodafone-branding, die ze daarna konden gebruiken om snel video’s te maken over verschillende onderwerpen met een eenduidige branding en stijl over de gehele training. Daarna gebruikten ze de voltooide video’s in combinatie met Articulate – een interactieve ontwikkeltool voor e-learning – om de video’s samen te smelten met interactieve onderdelen.
EVO S4 Introductie
Tegelijk met de templates creëerde het team het karakter Hana, dat het gezicht van EVO S4 zou zijn. Het team gebruikte Hana in elke video, waardoor de video’s direct herkenbaar waren als behorende bij de aankomende SAP-update. Vervolgens ging het team een stap verder door Hana in alle EVO S4-gerelateerde communicatie te gebruiken. Dit gold ook voor hun video-vervolgserie “Hana’s tip van de week”. Hun video’s worden gedistribueerd via hun LMS, waarbij de video’s beschikbaar zijn op hun interne “VodafoneTube” en binnen hun interne Facebook communicatie-tool.
Medewerker,
VodafoneDe resultaten
Vodafone’s Vyond account heeft zich ruim terugbetaald tijdens de implementatie van EVO S4. Door het zorgvuldige en uitgekiende gebruik van templates voor de video’s, kon Vodafone strategische leerpaden opzetten. Deze video’s hielpen hen om hun vele werknemers te begeleiden bij het leren begrijpen van dit nieuwe systeem.
De video’s waren ook succesvol in het creëren van betrokkenheid, deels door Vodafone’s gebruik van storytelling en het ontwikkelen van het karakter S4 Hana. Door het toepassen van Articulate Storyline was Vodafone in staat om de informatie in kleinere delen op te delen. Deze modules maakten het gemakkelijk voor de lerenden om snel stukjes essentiële informatie te leren zonder overweldigd te worden door de hoeveelheid informatie.
Medewerker,
VodafoneUiteindelijk stal Hana de show. Haar karakter en advies werden een vaste waarde bij Vodafone en werknemers keken ernaar uit en profiteerden ervan.
Hun training hield ook niet op toen ze zich alle oorspronkelijke informatie hadden eigen gemaakt. Het team maakt nog steeds video’s wanneer ze stuiten op veelgestelde vragen. Hiermee zorgt Vodafone ervoor dat hun werknemers nooit in het duister tasten en alles uit de EVO S4 update kunnen halen.
Complexe e-learning modules
Trainingsvideo’s gemaakt met Vyond
Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?
Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Vyond aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.