De uitdaging

Boon Edam begon in 1873 met een kleine timmerwerkplaats, als fabrikant van draaideuren, toegangspoorten en andere toegangsoplossingen. Toen het bedrijf (hard) begon te groeien, zijn ze verhuisd naar Edam.

Inmiddels is Boon Edam uitgegroeid tot één van de leidende fabrikanten met productiefaciliteiten in Nederland, de Verenigde Staten en China, met meer dan 20 internationale dochters en distributeurs in meer dan 50 landen.

Boon Edam heeft zich continu onderscheiden met het aanbieden van innovatieve en geavanceerde oplossingen, gekoppeld aan 150 jaar ervaring en inzicht.

Door deze groei wilde Boon Edam hun strategie rondom leren en ontwikkelen verbeteren, de werklast voor het L&D-team verminderen en bouwen aan een gedecentraliseerde leercultuur waarin de medewerkers centraal staan.

Boon Edam is een familiebedrijf en we hechten veel waarde aan ‘bringing out the familiy spirit’. We vinden het prettig om samen te werken met partners op een manier die voor beide wat oplevert. Met Learn Amp en The Courseware Company hebben we partners gevonden waar we op kunnen vertrouwen.

Pjotr Hoekstra,

Group HRD Manager

Een nieuw leerplatform


Als internationale leverancier met
meer dan 1.000 werknemers en een innovatieve reputatie zocht Boon Edam een vervanging voor het bestaande Leer Management Systeem (LMS). De voorkeur ging uit naar een Learning Experience Platform (LXP), een leerplatform dat makkelijk toegankelijk is en waarbij de medewerker centraal staat.

In het LMS bepaalde de planning de
leeracties voor de medewerkers. Daarnaast werd het beheer van de het LMS door het kleine, effectieve L&Dteam, maar ook door de makers van leermodules als tijdsintensief en administratief complex ervaren.
Boon Edam wilde het L&D team positioneren als ervaren begeleiders om vakspecialisten (medewerkers) in staat te stellen en te stimuleren om hun eigen leermodules aan te bieden op het platform. Dit zou de betrokkenheid van de lerenden doen toenemen.

Om deze uitdagingen aan te gaan is
de nieuwe leerstrategie van het team gecentreerd rondom het creëren van een cultuur van zelfsturend leren. Mensen gaan zelf aan de slag met hun eigen ontwikkeling en met het delen van hun kennis met collega’s.

Partnerschap

Na een zorgvuldige zoektocht is Boon Edam een partnerschap aangegaan met Learn Amp. Het platform is gekozen op basis van de kracht van de LXP-eigenschappen en de mogelijkheid om hiermee het L&D-team te positioneren als ondersteuners. Het pushen van content en het bewaken van voortgang werd ondergeschikt gemaakt aan deze doelen.

Boon Edam heeft, naast het partnerschap met Learn Amp, ook een samenwerking met Courseware. Zij zijn een ervaren dienstverlener van leer- en kennistechnologie in Nederland en bieden oplossingen voor e-learningontwikkeling in het bredere leer-ecosysteem.

Zoals Pjotr Hoekstra, Group HRD Manager bij Boon Edam, zei:
Zowel Learn Amp als The Courseware Company zijn eerlijk in wat ze wel en niet kunnen. Daarnaast is het duidelijk hoe zij de samenwerking voor zich zien en ons kunnen helpen om verder te groeien. We hebben een basis van vertrouwen kunnen creëren om zo een wederzijds werkend partnerschap te hebben.’

Boon Edam heeft Learn Amp organisatiebreed ingezet voor het verbeteren van drie belangrijke gebieden: de leercultuur, de leerervaring en het leermanagement. Een visie op een verbeterde leerstrategie die inmiddels door de hele internationale organisatie uitgedragen wordt.

Toegang wereldwijd

Boon Edam had een oplossing nodig die toegankelijk is voor haar medewerkers wereldwijd. Learn Amp heeft een grote diversiteit aan talen beschikbaar, die per gebruiker/regio/land ingesteld kunnen worden. Hiermee stelt Boon Edam elke regio in staat om leren en ontwikkeling op een meer gedecentraliseerde manier te beheren dan voorheen mogelijk was.

Het bevorderen van zelfsturend leren

Het L&D-team van Boon Edam heeft de ‘Boon Edam University (BE-U)’ opgericht. Door de uitgebreide mogelijkheden van Learn Amp heeft Boon Edam een huisstijl kunnen ontwikkelen die één bedrijfscultuur uitstraalt, maar gelijktijdig ook de ruimte biedt aan de diversiteit binnen de internationale organisatie. Zo hebben ze het onboardingtraject kunnen standaardiseren, waarbij elke regio in de wereld de vrijheid heeft om deze aan te passen naar hun eigen cultuur en werkwijze.

Boon Edam stimuleert de groei en ontwikkeling van haar medewerkers door een breder aanbod van e-learningmodules en functionaliteiten van het Learn Amp-platform. Voorheen maakten ze hiervoor gebruik van verschillende leveranciers voor standaard-leermodules. De integratie van Learn Amp met GO1, een bibliotheek met meer dan 100.000 digitale leermiddelen in meerdere talen, maakt dit overbodig.

Toetsen van kennis

De Boon Edam University gebruikt quizzen om productkennis van medewerkers te toetsen. Door kennis interactief aan te bieden, wordt deze beter opgenomen en  onthouden.

Blended Learning

Werknemers kunnen hun eigen leerervaring personaliseren en zelf leermodules selecteren, zonder dat er L&D-beheerders nodig zijn. Dit wordt gestimuleerd door de automatische aanbevelingen en mogelijkheden voor user generated content. Om de gebruikerservaring bij het leren en onboarden te verbeteren, worden leerpaden en playlists gebruikt om blended learning te creëren. Dit betekent minder centraal beheer en een betere en intensievere gebruikerservaring.

De meertaligheid van Learn Amp en het aanbod aan cursussen van Go1 maken voor Boon Edam het verschil. Het stelt ons in staat om onze medewerkers hoge kwaliteit leermodules aan te bieden in een variëteit aan talen, denk aan Nederlands, Mandarijn, Duits en Engels.

Saskia Langedijk

Global L&D Expert, Boon Edam

De resultaten

Dankzij het nieuwe leerplatform ziet Boon Edam een snel stijgende betrokkenheid onder de medewerkers. Daarnaast wordt het platform meer en intensiever gebruikt door zijn eenvoud.

De druk op het L&D-team wordt verminderd, door de gedecentraliseerde leercultuur en het zelf toevoegen van content te promoten en stimuleren. Tegelijkertijd kunnen alle medewerkers hun eigen succes creëren.

Learn Amp stimuleert dit door:

  • Gebruik te maken van automatisch toegewezen certificaties en dynamische toewijzing van leertaken om zo compliance en andere verplichte leeractiviteiten te beheren;
  • Gebruik te maken van de uitgebreide en gelokaliseerde bibliotheek van e-learningmodules van Go1;
  • De mogelijkheid voor gebruikers om zelf gemakkelijk inhoud toe te voegen. Bijvoorbeeld door zelf video-opnames te maken en beschikbaar te stellen.

Boon Edam heeft het eerste jaar al heel mooie resultaten geboekt:

0 %

Toename in wekelijkse bezoekers

0 %

Meer betrokkenheid bij zelf gevonden leercontent

0

Items toegevoegd door medewerkers

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Learn Amp aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De uitdaging

Odido, voorheen bekend als T-Mobile Nederland, was onderdeel van “Deutsche Telekom AG”. In deze tijd groeide het merk en werd volwassen op alle aspecten, inclusief hun Learning & Development. Onderdeel van deze groei was het implementeren van een toekomstbestendig leerplatform dat hun eigen visie kon vertalen, en dat vonden ze in Totara TXP. Naarmate het merk groeide en meer en meer een onafhankelijk Nederlands bedrijf werd, kwam de tijd om Odido te worden.

Courseware en Odido implementeerden Totara Learn als T-Mobile’s My Campus in 2020. Vanaf het begin van de samenwerking werd Courseware op de proef gesteld, omdat het oude leerplatform op dat moment nog maar drie maanden beschikbaar was. Er was geen ruimte voor uitstel, want leren mocht niet stil komen te staan, maar samen zijn Courseware en Odidio de uitdaging aangegaan en is Totara Learn binnen drie maanden geïmplementeerd.

Totara is nu beschikbaar voor alle interne medewerkers, zowel in- als outsourced, die bij of voor Odido werken. Door middel van zelfregistratie is de toegang voor cursisten verder uitgebreid en hebben ook medewerkers van Indirect Sales Channels toegang gekregen tot Totara.

Aangezien Courseware en Odido gewend zijn aan tijdgevoelige grote projecten, hebben we samen, na drie jaar samenwerking, de overstap gemaakt van T-Mobile naar Odido.

De oplossing

Terwijl het merk T-Mobile de nadruk legt op het woord Mobile, biedt Odido meer dan alleen mobiele diensten, zoals glasvezelinternet, vaste breedbandverbindingen en een uitgebreid telecomaanbod waaronder internet, zakelijke diensten, netwerken, mobiele apparaten en tablets.

Om Odido op te richten, werd discreet een schaduwbedrijf gevormd binnen de organisatie, waarbij alleen een selecte groep van 60 werknemers betrokken was die de taak hadden om het nieuwe merk te creëren. Opererend onder ‘geheime’ projectgroepen zoals ‘Millen’, werkten ze aan dit initiatief terwijl ze het volledig gescheiden hielden van hun reguliere taken en collega’s.

De kernvisie van Odido draait om klantgerichtheid en het vooropstellen van mensen, een concept dat het selecte team moest verwezenlijken. Ze werkten samen met ontwerpstudio’s onder één agentschap en regisseerden het rebrandingproces, dat alles omvatte van de ontwikkeling van de beeldvorming tot de contextualisering van de algehele visie en de implementatie ervan in verschillende aspecten, waaronder het ontwerp van gebouwen en winkeluiterlijk.

Odido voegde nog iets toe aan de omvang van de rebranding en nam de ambitieuze taak op zich om alle 120 winkels in één weekend te sluiten en opnieuw op te bouwen om de nieuwe merkidentiteit te weerspiegelen. Deze monumentale onderneming vereiste nauwkeurige planning en uitvoering om een minimale verstoring van de activiteiten te garanderen en tegelijkertijd een naadloze overgang naar het nieuwe Odido-merk te bewerkstelligen.

Zonder een open geest voor verandering en flexibel oplossingsbeheer kan je niet verbeteren en slagen in deze zeer agressieve telco-markt. Dit is waar wij voor staan met de (interne)klant centraal. Samen met Courseware hebben we in Totara een naadloze overgang gecreëerd in het leren en ontwikkelen binnen Odido.

Dennis Mooldijk,

Development & Change expert, Odido

Als onderdeel van deze transformatie moest de Totara TXP My Campus een makeover ondergaan om de nieuwe Odido stijl te weerspiegelen. Slechts drie collega’s binnen Courseware waren op de hoogte van dit project, waarin binnen een strak tijdsbestek van twee weken significante wijzigingen moesten worden doorgevoerd. Zo moesten gebruikers kunnen inloggen met het nieuwe domein @odido.nl en moesten de dataladers van Totara worden gebruikt om het transformatieproces te vergemakkelijken.

Alle cursussen die eerder in Totara TXP of Articulate waren gemaakt, moesten worden bijgewerkt. Dit bood de mogelijkheid om het systeem te stroomlijnen door verouderde cursussen te verwijderen en prioriteit te geven aan e-learningmodules die voldoen aan de regelgeving. Naast de updates van de content werd ook de look & feel van het platform vernieuwd, met een nieuwe beeldbank om een samenhangende gebruikerservaring te creëren. Ondanks een krappe deadline van twee weken en een vertraging in de ontvangst van het nieuwe logo, waren de rebrandinginspanningen succesvol, met als hoogtepunt de lancering van Odido’s nieuwe My Campus.

Resultaten

Over het geheel genomen is de rebranding van Odido een belangrijke mijlpaal in de evolutie van het bedrijf, een teken van toewijding aan innovatie, klantgerichtheid en aanpassingsvermogen in het snel veranderende telecomlandschap. De flexibiliteit van Totara TXP bleek een grote rol te spelen bij het succes van de transformatie van Odido’s leermanagementsysteem.

0

winkels maken gebruik van Totara

naast de medewerkers van Indirect Sales Channels

0

Binnen 1 week totale rebranding Totara LMS

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara TXP aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

In 2016 had de BAS Group, een handelsplatform voor grote voertuigen, tractors, bouwmaterieel en commerciële voertuigen, net een nieuw dealer-management systeem gelanceerd. Zij moest haar medewerkers en partners gaan trainen om de nieuwe software te gebruiken. Behalve de urgente behoefte om op te leiden voor het gebruik van dat platform, wilde de organisatie ook een centraal leerplatform beschikbaar maken om de loopbaanontwikkeling en groei van de medewerkers aan te moedigen.

Courseware en BAS Group implementeerden aansluitend daarop samen Totara Learn, waarmee ze succesvol voldeden aan alle trainingsbehoeften van de organisatie en ontwikkeldoelen van de medewerkers. Dit werd de BAS Academy.

De uitdaging

Na een aantal jaren had BAS Group als organisatie een transformatie ondergaan. BAS Group verlegde de aandacht van traditionele handel naar IT. Deze verandering ging gepaard met een meer divers en internationaal werknemersbestand met volledig nieuwe behoeften op het gebied van training en vaardigheden.

BAS Group had een platform nodig dat zich kon aanpassen aan de veranderende behoeften van een groeiend, wereldwijd personeelsbestand. De trainingen moesten relevant zijn, gemakkelijk toegankelijk, gebruikersvriendelijk en meertalig. Met deze nieuwe behoeften stuitten ze echter op een probleem: de BAS Academy stond op een verouderde versie van Totara Learn (v12), die niet beschikte over de juiste functionaliteiten.

Totara Learn biedt zowel cloud- als onsite-implementatie aan. De onsite versie van Learn bij BAS Group hield in dat nieuwe versies van de software handmatig moesten worden uitgerold, iets wat de organisatie sinds de initiële implementatie niet meer had gedaan.

Met het oog op een omvangrijke upgrade rees de vraag: “Is Totara Learn nog het juiste platform voor onze organisatie?”

De oplossing

Courseware en BAS Group begonnen met een analyse van versie 16 van Totara Learn. Beide partijen wilden er zeker van zijn dat een herlancering van Learn zou voldoen aan hun nieuwe leer- en ontwikkeldoelen. Aan die lijst werd nog een topprioriteit toegevoegd: future-proofing.

Totara biedt het meest krachtige en flexibele leermanagementsysteem ter wereld – maar up-to-date blijven met nieuwe functionaliteiten en fixes is cruciaal voor het vermogen tot aanpassen. Het antwoord was duidelijk; om een future-proof platform te hebben, moesten er regelmatig updates kunnen plaatsvinden.

Courseware bood BAS Group hun recent gelanceerde “Altijd-up-to-date” servicemodel aan voor Totara TXP-klanten. Deze SaaS-oplossing biedt maandelijkse updates met alle recente fixes en functionaliteiten voor het platform.

Na het evalueren van Totara Learn versie 16 met de toegevoegde voordelen van het “Altijd-up-to-date” programma, besloot BAS Group dat Totara Learn nog steeds de juiste leeroplossing is en aan al hun huidige en toekomstige wensen kan voldoen.

Ik kijk naar de nieuwe BAS Academy en het is echt geweldig! Gefeliciteerd!

Security officer,

BAS Group

Implementatie

Bij het SaaS-model biedt Courseware een gestandaardiseerd corporate brand-thema aan. Het BAS Group merk en ontwerp zijn erg belangrijk voor de organisatie, en zij vonden het essentieel dat hun Trading Platform en Learn er gelijk uit zouden zien. BAS Group paste het door Courseware geleverde template aan hun eigen huisstijl aan. Een out-of-the-box template was voor hen geen beperking, maar eerder een goed startpunt. BAS Group bracht hun brand tot leven in de Totara-omgeving en de nieuwe user experience bood de gebruikersvriendelijke look and feel waar ze op gehoopt hadden.

In versie 16 van Totara kon de trainingsopbouw geherstructureerd worden waardoor cursussen gemakkelijker toegankelijk werden. De BAS Academy startpagina bestaat nu uit onderwerpen verdeeld over negen categorieën, die duidelijk vermeld staan op het dashboard van de werknemer. Categorieën zijn bijvoorbeeld BAS Basics, Commercieel, Productkennis, Taalcursussen, en Cybersecurity. Medewerkers vonden de nieuwe leerervaring gemakkelijk en gestroomlijnd, doordat het aantal kliks om relevante cursussen te vinden aanzienlijk was teruggebracht.

Goed om dit centraal op te zetten, dit is heel belangrijk voor de onboarding.

Business Controller,

BAS Group

Resultaten

De evaluatie van de BAS Academy begon ongeveer vijf jaar na de initiële implementatie en binnen een maand kwamen teamleden van BAS Group en Courseware tot overeenstemming over hoe het leren geherstructureerd kon worden met behulp van het “Altijd-up-to-date” model.

Al snel begonnen de werkzaamheden voor het lanceren van het nieuwe leerprogramma en ongeveer een half jaar later ging de vernieuwde BAS Academy live met versie 17 van Totara Learn. Ook in de periode van werkzaamheden konden de medewerkers altijd bij hun trainingen. Tegelijk met de lancering werd de content gecureerd met de input van diverse afdelingen van BAS Group.

De eerste nieuwe content die werd gecreëerd was een onboarding-cursus genaamd “Meet BAS”. Deze is ook beschikbaar in het Nederlands met de titel: “Vol gas met BAS”. Het programma bestaat uit live bedrijfspresentaties, video’s, e-learning en meer. Medewerkers leren alles over de nieuwe BAS Academy, inclusief bedrijfsrichtlijnen, communicatiekanalen, en BAS Fit (een winkel met merk-sportkleding).

0 %

van nieuwe medewerkers voltooit onboarding programma binnen één maand

0 %

Van de bezoekers is sinds de lancering van het platform op eigen initiatief ingelogd

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara Learn aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

Een goed leven voor mensen met een beperking in de regio Den Bosch. Dat is waar ze bij Cello elke dag aan werken. Zodat de circa 2.500 cliënten kunnen wonen, werken, leren en ontspannen zoals zij dat het liefst willen. Dit vereist professionele en menswaardige zorg en ondersteuning. Om hier een succes van te maken, staat er een organisatie klaar met trotse en vitale medewerkers. Dit zijn er 2.700 (waarvan circa 400 stagiairs en leerlingen), plus ruim 1.200 vrijwilligers. Cello is ontzettend trots op al die gemotiveerde en deskundige mensen. Bij Cello is er aandacht voor hun welzijn, groei en ontwikkeling.

We spreken met Caroline Beer, bijna 15 jaar werkzaam binnen bij Cello als applicatiebeheerder, en Bart Beukman, 14 jaar werkzaam bij Cello als e-learning-ontwikkelaar.

Toegankelijk, uitgebreide rapportage-mogelijkheden en binnen budget

Om de groei en ontwikkeling te ondersteunen is rond 2010 een start gemaakt met online leren en het aanbieden hiervan via een leerplatform. Het team van Cello zag in dat een dergelijk platform een goede bijdrage kan leveren. Alleen was het oorspronkelijke platform erg omslachtig in gebruik en vroeg het een grote investering.

Daarom werd besloten om op zoek te gaan naar een ander platform dat beter aan hun wensen voldeed. Het team van Cello ging het selectieproces in met specifieke eisen: een platform dat toegankelijk is in beheer, met uitgebreide rapportage-mogelijkheden en passend binnen het budget.

Na een uitgebreide zoektocht koos het team voor Totara Learn via Courseware, omdat dit platform voldeed aan alle belangrijke criteria. De implementatie begon in oktober 2014, waarbij de focus in het begin lag op het invoeren van alle cursussen in het platform

Herontwikkeling

Cello, haar L&D team en Totara als platform bleven zich echter ontwikkelen. Na zes jaar ontstond de behoefte om het platform anders in te richten en te optimaliseren. In 2021 startte Cello samen met hun Courseware-consultant een her-implementatie, met de medewerker als uitgangspunt.

Er werden brainstormsessies gehouden met medewerkers, vrijwilligers en cliënten om te achterhalen wat hun verwachtingen en behoeften waren. Hieruit werd een visie ontwikkeld over hoe Totara Learn kan werken voor de hele organisatie.

Dit intensieve traject resulteerde in een vernieuwd Ontwikkelplein dat als nieuw aanvoelde voor de gebruikers. Met een eigentijdse vormgeving en een gepersonaliseerd aanbod voor alle gebruikers in de vorm van zorgprogramma’s. Daarnaast werden de toolboxen geïntroduceerd, deze zijn gegroepeerd op thema en helpen de medewerkers met hun werkzaamheden binnen de cliëntgroepen.

Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde voor Cello. Het aanbieden van e-learning en activiteiten zoals lezingen en recreatieve uitjes helpt bij het aantrekken en binden van vrijwilligers.

Al meer dan 10 jaar koesterde Cello de wens om ook vrijwilligers toegang te geven tot het Ontwikkelplein. Tijdens de her-implementatie kwam deze wens opnieuw naar voren, gesteund door de vrijwilligers zelf.

In de eerste helft van 2023 werd deze wens werkelijkheid: vrijwilligers kregen een eigen dashboard in Totara met een aangepast aanbod van e-learning modules en activiteiten. Ondanks de uitdaging dat de vrijwilligers niet allemaal even digitaal vaardig zijn, maakt toch al 25% gebruik van het Ontwikkelplein. Dit bespaart ook aanzienlijk werk in de administratie, omdat vrijwilligers zich nu zelf kunnen inschrijven voor activiteiten.

Bart en Caroline zijn enorm trots op wat ze samen met het team in bijna 10 jaar hebben bereikt met het Ontwikkelplein. Het dashboard en aanbod voor de medewerkers en vrijwilligers, de toolboxen en bouwstenen, het streven naar de beste gebruikservaring en de eenvoudige inlogmethode met de Single Sign On, het zijn resultaten van bijna een decennium Totara bij Cello. De overstap naar de SaaS-variant van Totara Learn heeft veel voordelen opgeleverd, waaronder het feit dat Bart en Caroline nu geen tijd meer hoeven te besteden aan upgrades.

Iedereen binnen Cello kent het Ontwikkelplein, op zoekopdrachten binnen Cello staat het Ontwikkelplein op de tweede plaats (de ICT-helpdesk staat op 1).

Naast Totara, kunnen we ook met vragen over Storyline 360 kunnen we altijd bij Courseware terecht. Die worden goed uitgezocht door de Articulate-experts. Storyline biedt talloze mogelijkheden en er blijven interessante nieuwe features bijkomen.

Bart Beukman

E-learning ontwikkelaar, Cello Zorg

E-learningmodules met een visie

De beschikbare e-learningmodules op het ontwikkelplein worden grotendeels intern ontwikkeld met behulp van de Articulate 360 ontwikkelsuite, voornamelijk via Storyline 360. En dat niet alleen, de modules zijn van een dusdanig hoog niveau dat deze door andere zorgorganisaties worden aangeschaft.

De modules zijn gemaakt met een duidelijke visie op gehandicaptenzorg in het algemeen, wat aanslaat bij andere organisaties. Vaak missen zij de capaciteit of expertise om dit zelf te ontwikkelen.

Als we ergens tegenaan lopen, wordt dit ontzettend snel opgelost. We ontvangen altijd dezelfde dag nog een reactie en voelen ons serieus genomen.

Caroline Beer,

Applicatiebeheerder, Cello Zorg

De resultaten

Bart en Caroline zijn zeer tevreden over de samenwerking met Courseware. Daarnaast geeft het LMS de ruimte aan collega’s en vrijwilligers om te leren en ontwikkelen.

0 +

vrijwilligers kunnen gebruik maken van Totara

0 +

jaar gebruikt Cello Totara

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara TXP aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De zoektocht naar een leerplatform

Leren en jezelf ontwikkelen staat bij Hans Anders centraal. Hans Anders streeft naar de hoogste kwaliteit van winkelpersoneel in de hele brillen- en hoortoestellenmarkt. Zo zorgen ze dat oog- en hoorzorg van goede kwaliteit betaalbaar is én blijft voor iedereen. Ambitieus? Absoluut. Daarom willen ze iedere medewerker zoveel mogelijk ondersteunen om zijn of haar job zo goed mogelijk uit te voeren. Ze willen een groot en uitgekiend opleidingsaanbod en veel deskundige, gerichte begeleiding bieden.

Om iedereen de kans te geven om iedere dag beter te worden in het vak en het leren nog gemakkelijker en bereikbaarder te maken voor iedereen, was Hans Anders op zoek naar een Learning Management Systeem (LMS). Hans Anders wil graag de vakopleidingen via blended learning aanbieden en de inhoud van gehele opleidingshuis verhippen, versnellen, verkorten en vercommercialiseren.

De medewerkers van Hans Anders komen vanuit het hele land naar Gorinchem voor trainingen, ook mensen uit Friesland of Limburg. Minder kilometers in de auto is beter voor het milieu en het verminderen van de reistijd kost de medewerkers minder energie. Daarnaast zijn ze niet afhankelijk van een klassikale lesdag. Ze kunnen anytime, anyplace vakkennis opdoen.

Hans Anders heeft verschillende platformen naast elkaar gezet. De organisatie was vooral gecharmeerd van de mogelijkheden en flexibiliteit van Totara Learn. Het Totara Learn LMS is ideaal voor blended learning programma’s met zowel formele als informele leeractiviteiten en maakt hybride lesgeven mogelijk. Totara Learn is financieel erg aantrekkelijk, maar nog veel belangrijker: het is een match op alle huidige wensen en toekomstige plannen van Hans Anders.

Het Hans Anders College heeft het drukker dan ooit. Corona bracht de wereld tot stilstand. Maar bij het Hans Anders College is persoonlijke ontwikkeling en leren in een stroomversnelling geraakt. Door het systeem, maar zeker ook door alle trainingen, programma’s en leervormen die toegevoegd zijn.

Micheline Mordang,

Talent Development Consultant bij Hans Anders

 

Een flexibel Learning Management Systeem

Tijdens de implementatie is Micheline bijgeschakeld en heeft het project echt sprongen gemaakt. Hans Anders is begonnen met het aanbieden van e-learnings aan de verkoopmedewerkers.

Verkorten en versnellen was het doel. Het programma was statisch en theorie werd in de classroom opgedreund. Dit was niet meer productief en ze verloren daardoor veel uren. Met het LMS konden ze dit omzetten, waardoor medewerkers de theorie sneller tot zich nemen en het in de klassikale lessen verwerken. Hiermee wordt hun leertijd verkort. Dit wilden Hans Anders doen zonder in te leveren op de inhoud en kwaliteit. Met de mogelijkheden in het LMS kunnen ze verschillende leerstijlen aanspreken, waarmee ze deskundige en gerichte begeleiding aanbieden, wat voor een versnelling in het leerresultaat zorgt.

hans anders overzicht3
hans anders overzicht2
hans anders overzicht

Inmiddels is het LMS landelijk bekend met interne opleidingen voor verkoopmedewerkers, refractionisten en lensaanpassers. Ook voor onboarding en ontwikkeling rondom verschillende functies in het bedrijf wordt het LMS ingezet. Daarnaast werkt Micheline nu aan een groot project: Way of Working Garanties. Hierin wordt direct een vervolgstap gezet in het verhippen door te werken met een gamification-onderdeel. Wat leren naast de nodige ontwikkeling ook extra leuk maakt!

De resultaten

Hans Anders benut de flexibiliteit van Totara Learn goed. Met behulp van een plug-in maakt de organisatie eigen e-learningmodules.

Naast het ontwikkelen van e-learningmodules richt Micheline zich ook op de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Dit doet ze, samen met collega Shanta, door alles strakker en gestroomlijnder te maken en labels aanklikbaar te maken.

Totara Learn bevalt erg goed bij Hans Anders, met name door de vele mogelijkheden. Destijds heeft Micheline, samen met Shanta en twee trainers verschillende webinars en seminars gevolgd om het LMS zo goed mogelijk te begrijpen. Daarnaast maken ze veel gebruik van de community en sparren ze regelmatig met de Courseware consultants.

Ons LMS is zo gemakkelijk! Je kan zelf bepalen waar en wanneer je inlogt en zo je oefeningen maken of de lesstof bestuderen. Dit wordt op een interactieve manier aangeboden. Hierdoor is leren leuk!

Ciska Sombroek

medewerker Hans Anders

Toekomstdromen

Als toekomstdroom wil Hans Anders alles in een nieuw jasje steken. Shanta heeft alles strak en mooi vormgegeven in het LMS en daar zijn ze erg blij mee. Daarnaast zijn ze continu, op basis van input van medewerkers, bezig om het LMS te optimaliseren. Medewerkers hebben inzicht in het cursusaanbod en zien dat er per functie een uniek cursusaanbod is. Het LMS helpt om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en nog meer bij te dragen aan de focus leren en groeien bij Hans Anders. Het LMS heeft hier echt een ondersteunende rol in. Totara Learn geeft hen de vrijheid om het proces in te richten op de manier die bij ze past.

Een prettige samenwerking

Partnership is voor Hans Anders belangrijk. Naast dat Micheline tevreden is over de ondersteuning, is ze ook te spreken over de evenementen die Courseware organiseert. Micheline: ‘Ik ben samen met trainer Klaas naar een Totara Learning Lab geweest over Toetsen. Dat was super leuk. Van tevoren gebruikten we de toetsen van Totara niet en nu gebruiken we de toetsfunctie. Daar hebben we echt veel aan gehad toen we door COVID snel moesten schakelen naar een online mogelijkheid. We willen het nu ook gaan uitbreiden. Hans Anders Nederland en België werken nauw samen. We willen uiteindelijk een kennisbank maken met toetsvragen voor beide landen, maar dat is een toekomstdroom. Als je ziet wat je allemaal kan instellen in de toetsfunctie is dat gewoon top.’

0 +

vestigingen maken gebruik van Totara

0 %

minder reiskilometers bij het volgen van een e-learning

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara Learn aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

Verbindende onboarding

Boni is een familiebedrijf, opgericht in 1972, en een Nederlandse keten van supermarkten met op dit moment 51 winkels en ongeveer 3.400 medewerkers. Hun motto: altijd de laagste prijs, de beste kwaliteit en de vriendelijkste supermarkt in jouw buurt.

De uitdaging

Boni Supermarkten breidt het aantal winkels in Nederland uit. Tot nu toe werkte iedere winkel de nieuwe medewerkers in op hun eigen manier. Hierdoor verschilde de aanpak en het niveau van de onboarding per winkel. Er was weinig (in)zicht op de ontwikkeling van elke medewerker. Daarnaast hebben supermarkten, in het algemeen, te maken met een hoog personeelsverloop. Dit betekent niet alleen dat er een continue behoefte is aan onboarding van nieuwe medewerkers, maar ook dat er sprake is van een hoge werkdruk voor de onboarding buddies.

Boni had zodoende behoefte aan een gestandaardiseerd onboarding-proces waarin zij de kernwaarden van hun familiebedrijf kunnen overbrengen:

  • Professionaliteit
  • Passie
  • Resultaatgerichtheid
  • Initiatief
  • Klantgerichtheid

Voor Boni was het belangrijk dat het onboardingsprogramma zo zouden worden opgezet, dat het hun jonge medewerkers (15-18 jaar) aanspreekt.

De oplossing

Totara Learn werd geselecteerd als de beste LMS-oplossing voor het gehele personeelsbestand van Boni. Het leerplatform had specifieke benodigdheden voor haar verschillende doelgroepen:

  • Een desktop-weergave met een specifiek dashboard voor het servicekantoor;
  • Een meertalige interface voor de medewerkers van het distributiecentrum;
  • Een mobile-first benadering voor de jongere winkelmedewerkers op wie de onboarding is gericht.

Het proces begon met een soepele integratie tussen het HR-systeem en Totara. Wanneer een filiaalmanager een nieuwe medewerker in het systeem opvoert, wordt deze real-time in Totara Learn aangemeld en ingeschreven op het onboarding-programma.

Het onboarding-programma omvat het leren over de salarisstrook, het updaten van persoonsgegevens, begrijpen hoe de Team Boni app wordt gebruikt, en bevat aanvullende informatie over de organisatiestructuur van de winkel en de verschillende afdelingen. Daarnaast is er een module om winkelmedewerkers te leren over het verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Heb net een uur de e-learning zitten doen met een glimlach op mijn gezicht. Complimenten voor het geheel! Het ziet er professioneel uit maar zeker aantrekkelijk voor jong en oud.

Medewerker Boni

Jij hebt veel in je mars!

Om de relevantie te vergroten, betrok Boni haar medewerkers bij het maken van alle e-learningmodules. De video’s werden gemaakt door en met Boni-medewerkers. Om ervoor te zorgen dat de content volledig wordt bekeken, zijn de modules verplicht gemaakt, wat nogal afwijkt van andere organisaties waar jongeren content mogen overslaan. Het programma is met opzet mobile-first en ontworpen voor de Totara app, speciaal voor het jonge medewerkersbestand dat eraan gewend is dat content altijd en overal op hun telefoon toegankelijk is.

Het onboarding-programma bestaat uit drie elementen, en voor elk element verdient de medewerker een badge. Alle filiaalmanagers hebben een account waarin de voortgang van hun winkelmedewerkers is gevisualiseerd op basis van deze badges. Daarbij kunnen managers ook zien of hun medewerkers interesse tonen in cursussen van andere winkelafdelingen, waardoor ze groeimogelijkheden kunnen bespreken.

De slogan ‘Jij hebt veel in je mars!’ wordt overal gebruikt.

Deze week heb ik een paar e-learnings gedaan. Geweldig dat het er is! Ziet er fantastisch uit!

,

Medewerker Boni

De resultaten

De succesvolle Boni-lancering stimuleert de algehele prestaties door een gecentraliseerd leerplatform te bieden voor medewerkers. Dit bespaart op de lange termijn kosten en optimaliseert de onboarding-ervaring. Nieuwe medewerkers kunnen via Totara Learn alle benodigde informatie verkrijgen, waardoor onboarding buddies zich volledig kunnen richten op on-the-job training. Deze aanpak verbetert de efficiëntie, versnelt de productiviteit en betrokkenheid van nieuwe medewerkers, en draagt bij aan positieve resultaten voor het bedrijf als geheel.

0 +

medewerkers logden direct in na livegang

0

badges verdiend in de eerste maand

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara Learn aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De uitdaging

KwikFit is een begrip onder Nederlandse autobezitters. Voor het wisselen van banden, APK, airco en onderhoud kun je vandaag de dag bij een van de 165 filialen terecht en word je geholpen door een van de ruim 1.200 medewerkers. Veel van deze medewerkers werken al langere tijd bij het bedrijf, zo zijn jubilea van 25 of 40 jaar geen zeldzaamheid bij KwikFit.

De opkomst van elektrische auto’s vereist wel een nieuwe denkwijze van de medewerkers. Elektrische voertuigen hebben vaak zo’n 15 camera’s en worden steeds meer zelfdenkend. Hierdoor moeten monteurs op een andere manier werken en bedenken hoe de auto zelf denkt.

De krapte op de arbeidsmarkt maakt het uitdagend om nieuwe medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarom is de afdeling voor leren en ontwikkelen begin 2023 uitgebreid. Voorheen bestond er al een trainingscentrum waar medewerkers werden opgeleid voor verschillende producten en bijvoorbeeld BHV. Hoewel dit trainingscentrum al jaren geleden begon met digitaal leren, was het platform verouderd en sloot het niet meer goed aan bij de huidige situatie. Het trainingscentrum is dit jaar omgedoopt tot KwikFit Academy.

We hebben gesproken met Timon de Haan en Wouter Brittijn, die deel uitmaken van de L&D-afdeling binnen KwikFit.

Samen met Wouter beoordeelde ik elk platform op de verschillende criteria. Totara Learn kwam als winnaar naar voren.

Timon de Haan,

KwikFit

Prettig contact

Kwikfit begon met het zoeken naar een leerplatform met het in kaart brengen van de wensen en eisen. Timon en Wouter beoordeelden elk platform samen. Hier kwam Totara Learn als winnaar naar voren. Het prettige contact met Courseware en de concurrende investering gaven de doorslag.

Bij KwikFit zijn mensen van verschillende generaties actief, van BBL-leerlingen tot bijna gepensioneerden. Het platform moest aantrekkelijk, begrijpelijk en intuïtief zijn voor al deze generaties. Deze mensen werken op de werkvloer weinig met een computer. Met Totara konden ze een omgeving creëren die goed past bij KwikFit, ook qua rapportage-mogelijkheden.

In juli 2023 is gestart met de implementatie van Totara Learn. Drie maanden later is het Totara Learn-platform van KwikFit live gegaan. Gestart is met de pre-boarding van nieuwe medewerkers. Er is besloten om het gebruik geleidelijk uit te breiden, zodat het systeem stevig wordt verankerd in het leer- en ontwikkelingsproces binnen de organisatie. Na de pre-boarding volgen de filiaalmanagers, medewerkers die APK uitvoeren en de rest van de medewerkers.

Pre-boarding

Het pre-boarding traject is opgezet om medewerkers met enthousiasme en zelfvertrouwen van start te laten gaan. Tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag hebben nieuwe medewerkers vaak nog een aantal vragen.

Er is een enquête uitgezet onder nieuwe medewerkers om te achterhalen hoe zij hun start bij KwikFit hebben ervaren. Dit diende als belangrijke inspiratiebron voor een lijst met 79 vragen die nieuwe medewerkers kunnen hebben voor hun eerste werkdag. Zoals: ‘Hoe ziet mijn eerste dag eruit?’, ‘Wie is mijn aanspreekpunt?’, ‘Moet ik mijn eigen lunch meenemen?’. Deze vragen zijn nu onderdeel van de pre-boarding e-learningmodules.

E-learning in Articulate Rise

De modules zijn ontwikkeld in Rise 360 van Articulate 360 en bevatten animaties gemaakt met Vyond. Wouter werkt momenteel aan een module over een nieuw systeem voor urenregistratie dat binnen KwikFit gebruikt gaat worden. Hiervoor gebruikt hij Storyline 360 en integreert hij deze content vervolgens als blokken in de Rise module.

De resultaten

In de eerste maand na de livegang van de KwikFit Academy zijn de nieuwe medewerkers uitgenodigd via slechts één e-mail om deel te nemen aan het pre-boardingprogramma. In totaal hebben 50 mensen de uitnodiging ontvangen en ondanks minimale promotie heeft meer dan een derde het volledige programma afgerond. Dat is een heel mooi resultaat!

Binnenkort zal het pre-boarding programma worden uitgebreid met een welkomstpakket. Dit pakket geeft een extra stimulans om deel te nemen aan het pre-boardingprogramma. Dit programma draagt bij aan de lange duur dat werknemers bij Kwikfit blijven werken.

Er is duidelijk een verschuiving merkbaar in de manier waarop naar de Academy wordt gekeken. De medewerker komt nog meer op één te staan. De nieuwe KwikFit Academy heeft al veel positieve reacties ontvangen van zowel managers als medewerkers.

Timon en Wouter zitten boordevol plannen voor de Academy. Voor de APK-opleiding gaan ze een blended traject ontwikkelen. Voordat een medewerker een trainingsdag op de campus bijwoont, moet hij of zij een e-learningmodule voltooien via de Academy. Daarnaast wordt een onboardingstraject opgezet voor nieuwe filiaalmanagers en ook voor de buddy’s die nieuwe medewerkers zullen begeleiden tijdens hun eerste maanden.

De implementatie was een goed begin van een langdurige samenwerking tussen KwikFit en Courseware.

Wouter Brittijn

Learning en Development Specialist, KwikFit

Timon en Wouter zijn erg tevreden over de samenwerking met Courseware. Timon zegt: “Het hele project verliep vlekkeloos. Ik ben enorm onder de indruk van de kennis van consultant Moniek. Ze was geduldig en nam echt de tijd voor uitleg. Projectmanager Miriam was positief streng en uitstekend in het bewaken van de grote lijnen. Dit heeft geholpen om de Academy in slechts drie maanden live te krijgen.

0 +

Meer dan 33% van de nieuwe medewerkers ingelogd zonder promotie

0

In 3 maanden live

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wil je weten of Totara jou ook kan helpen met de onboarding van je medewerkers? Neem dan contact op met Tijs Holkenborg via onderstaande knop, stuur een mail naar holkenborg@courseware.nl of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De uitdaging

Takkenkamp is een organisatie, die zich bezighoudt met het verduurzamen van gebouwen en woningen, om het leefcomfort van gebruikers en bewoners te verbeteren. Het is een echt familiebedrijf en de organisatie hecht grote waarde aan de ontwikkeling van haar medewerkers. We spreken met Susan Bosman en Irma Klein Bleumink, beiden HR-adviseur.

Takkenkamp vindt het belangrijk dat ze bijdragen aan de toekomst van hun vak. Vroeger was er een voegersopleiding, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Ze moeten mensen nu zelf opleiden. Daarom zijn ze begonnen met de Takkenkamp Vakopleiding. Binnen nu en 10 jaar zullen mensen met veel kennis van het vak uitstromen. Die kennis willen ze omzetten in e-learnings om het toegankelijk te maken en up-to-date te houden. Dit dient ook als een stukje kwaliteitsborging. Ze willen dat iedereen op dezelfde manier werkt om hun kwaliteit te borgen. Daarnaast willen ze hun medewerkers de gelegenheid geven voor persoonlijke ontwikkeling. Hiervoor hadden ze een leerplatform nodig.

Op zoek naar een geschikt leerplatform

Takkenkamp zocht een Learning Management Systeem (LMS) om de e-learningmodules aan te bieden en inzicht te krijgen in de resultaten. Daarbij was de organisatie ook op zoek naar een contentontwikkeltool om de vakopleidingen om te zetten in e-learningmodules. Hierbij was het belangrijk dat er met de contentontwikkeltool efficiënt responsive e-learning gebouwd kon worden. Daarnaast moesten er animaties in opgenomen worden.

Het LMS moet het volledige blended-leerprincipe kunnen ondersteunen en dat volledig in de Takkenkamp Groep huisstijl. In het platform wil de organisatie vraag en aanbod samenbrengen voor zowel hard- en soft skills. Voor Takkenkamp was het vooraf helder aan welke wensen en eisen het platform moest voldoen:

  • De mogelijkheid om te kunnen werken met functieprofielen;
  • Een platform met voldoende administratieve functies en rapportagemogelijkheden;
  • De optie voor een gefaseerde en flexibele uitrol;
  • Flexibiliteit in vormgeving en inrichting;
  • Het platform moet AVG-compliant zijn;
  • Het platform moet te integreren zijn met Exact Synergy.
We hebben onderzoek gedaan met verschillende aanbieders. We kregen al snel het beste gevoel bij Courseware. Het sprak ons erg aan dat we veel in eigen beheer kunnen doen. Je kunt er voor kiezen om alles zelf te bouwen. Andere partijen namen de regie over. Totara Learn sprak ons erg aan. Het is makkelijk te begrijpen, overzichtelijk en eenvoudig. Precies wat we nodig hebben.

Irma Klein Beumink,

HR Adviseur, Takkenkamp

Aan de slag met Totara Learn

Takkenkamp koos voor Totara Learn vanwege de gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit van het systeem. Samen met de Courseware consultant was er een strakke planning gemaakt voor de implementatie. Door de coronamaatregelen is alles online gegaan, wat voor de effectiviteit heeft geholpen! Irma en Susan hebben de Totara Learn training gevolgt, waardoor het gebruik van Totara overzichtelijk en gemakkelijk is geworden.

Zelf e-learning maken

Tijdens de inrichting van Totara Learn heeft Takkenkamp ook haar eigen e-learningmodules ontwikkeld. Hiervoor maken ze gebruik van Articulate 360 en dan vooral van Rise 360.

Susan vertelt dat ze de vakinhoudelijke modules zelf hebben ontwikkeld, beginnend met de isoleercursussen. In deze modules ondersteunen ze de theorie met foto’s en video’s uit de praktijk, zodat de vakmannen echt meegenomen worden in de hele dag.

Irma vult aan dat ze vooral Articulate Rise gebruiken voor deze modules. Deze tool zorgt ervoor dat de modules gemakkelijk op een telefoon te volgen zijn. De vakmannen buiten moeten de modules eenvoudig kunnen benaderen en ze moeten er mooi uitzien. Volgens Irma werkt dit echt heel goed en is het zeer gebruiksvriendelijk.

Naast haar eigen vakopleidingen biedt Takkenkamp ook nog soft skills trainingen aan in haar Learning Management Systeem. Alle vakmannen kunnen gebruikmaken van de 130 soft skills trainingen van GoodHabtiz.

We vinden de samenwerking echt super fijn. We hebben een fijne consultant, die goed bereikbaar is.

Susan Bosman

HR Adviseur, Takkenkamp Groep

De resultaten

Binnen een mum van tijd heeft Takkenkamp haar vakopleidingen gedigitaliseerd.

0 +

Soft skills trainingen binnen handbereik

0

Op de komende 10 jaar voorbereid

Irma vertelt dat ze de samenwerking met Courseware als erg prettig ervaart. ‘De implementatie ging gemakkelijk en de consultant is heel betrokken en onthoudt alles van onze organisatie. Ze weet met welke doelgroepen we werken en kan zich er goed in verplaatsen. En als er iets is kunnen we ook altijd onze accountmanager bellen.’

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of Totara Learn aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De uitdaging

Enexis heeft een aantal ontwikkelaars op de afdeling Training en Opleiding. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en innovatie van haar medewerkers. Ze maken al jaren gebruik van Articulate 360 en hebben daarmee al hun lesstof gedigitaliseerd. De technische trainingen zijn goed te maken in Articulate, maar ze wilden zich verder ontwikkelen. De populariteit van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) nam intussen verder toe. Enexis wilde hun leeraanbod smeuïger maken voor hun jongere doelgroep en wilde dit met VR proberen.

De oplossing

Jan, trainer bij Enexis, had van zijn manager gehoord over een nieuwe tool van Courseware, CenarioVR. Hij gaat jaarlijks naar de Articulate Gebruikersdagen en was dus al bekend met Courseware. Op de ARTGD heeft Jan contact gezocht met een Courseware collega, die hem enkele voorbeelden van CenarioVR heeft laten zien. Vanaf dat moment was hij enthousiast!

Enexis kocht een 360-graden camera en is begonnen met het ontwikkelen van Virtual Reality trainingen. Inmiddels heeft Jan twee modules gebouwd. De VR-modules zijn gebouwd voor medewerkers die niet werkzaam zijn in de techniek. Ze komen nooit in de bedrijfsruimte en de modules laten ze op een laagdrempelige manier kennis maken met wat er allemaal binnen het werkveld van Enexis valt.

VR-training zelf maken of laten ontwikkelen?

Destijds stond Enexis voor de keuze: gaan we zelf Virtual Reality-trainingen maken of laten we ze door een externe partij ontwikkelen? Enexis koos ervoor om zelf aan de slag te gaan hiermee. Jan benadrukt de voordelen van CenarioVR: als een organisatie zelf VR ontwikkelt met CenarioVR, is het heel anders dan wanneer dit door een externe programmeur wordt gedaan. Omdat Enexis vaak wijzigingen moet doorvoeren in de module vanwege regel- en wetgeving, kan dit met CenarioVR binnen één tot vier uur worden gerealiseerd. Wanneer deze wijzigingen door een externe partij worden geprogrammeerd, is de organisatie afhankelijk van de beschikbaarheid van de programmeur en zijn er hogere kosten aan verbonden.

In tegenstelling tot het uitbesteden van de ontwikkeling van VR-trainingen is CenarioVR een betaalbare oplossing waarmee je gemakkelijk en snel VR-trainingen ontwikkelt. Op basis van 360-graden foto’s en video’s kunnen er modules worden gemaakt. Doordat er enkel gebruik wordt gemaakt van 360° foto’s en video’s is de opslagruimte van deze modules ook veel beperkter dan bij de gemiddelde VR-training.

Ik vind het een prachtige tool om mee te werken. Gaandeweg zijn er ook nieuwe functies bij gekomen. Erg fijn!

Jan Taks,

Trainer, Enexis

VR-training ontwikkelproces

Volgens Jan is het mooie aan VR-trainingen het interactieve aspect. Medewerkers moeten in de ruimtes rondkijken om alle informatie te bekijken. Hij begint met een storyboard en bekijkt wat interessant is voor de doelgroep. Van daaruit bouwt hij de module.

Aanbieden modules

Enexis biedt haar medewerkers verschillende mogelijkheden aan om op elk gewenst moment de modules te kunnen volgen:

  1. Tijdens klassikale lessen kunnen de medewerkers de modules bekijken met een VR-bril;
  2. In het veld via de telefoon en tablet;
  3. Op een laptop of pc bijvoorbeeld op kantoor.

De VR-trainingen zijn onderdeel van het onboarding-proces. De medewerkers wordt gevraagd voor de praktijkdag de lesstof door te nemen. In de lesstof staan de links naar de VR-trainingen. Ook kunnen de medewerkers de modules starten door een QR-code te scannen.

De resultaten

Door het gebruik van CenarioVR is het Enexis gelukt om hun e-learningmodules goed te laten landen bij de jongere medewerkers. Daarnaast hebben ze veel kosten kunnen besparen door zelf de modules te ontwikkelen met CenarioVR in plaats van dit bij een externe partij te doen. Iedere drie jaar moeten medewerkers toetsen maken voor de landelijke regelgeving. Met VR bereiden alle medewerkers zich hier goed op voor.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of CenarioVR aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases

De uitdaging

Het Prinses Máxima Centrum is een ziekenhuis en onderzoekscentrum dat gespecialiseerd is in de kinderoncologie in Utrecht. In mei 2018 opende het centrum voor het eerst haar deuren. Doordat de organisatie in zijn geheel nog moest worden opgebouwd was het opzetten van de Academy ook een bewogen traject. De Academy moest voor onderwijs en opleiding voor professionals in de kinderoncologie zorgen en het centrum was hiervoor op zoek naar een systeem om cursussen aan te bieden, certificaten te registreren en inzicht bieden in bekwaamheden met behulp van een kwaliteitspaspoort. Daarnaast moest het systeem kunnen koppelen met AFAS en PE-online. Kortom het systeem moest zorgen voor meer flexibiliteit en automatisering rond leren en ontwikkelen.

Een aantal leveranciers is gevraagd een offerte uit te brengen. Op basis van de antwoorden, het meedenken en de prijsstelling heeft het Prinses Máxima Centrum toen voor Courseware in combinatie met PeopleFluent LMS gekozen. Een belangrijke factor was de flexibiliteit van het systeem.

De oplossing

Om de implementatie goed te laten verlopen is er een projectgroep opgezet. Het centrum was nog niet geopend en het LMS moest al worden ingericht. Gedurende de inrichting van het systeem lag er veel focus op het kwaliteitspaspoort, de gebruikerservaring en het koppelingen met bijvoorbeeld het HR-systeem. Het resultaat is een prachtige leeromgeving waarin medewerkers snel inzicht hebben in hun bekwaamheden, openstaande cursussen en opleidingshiaat.

Ik vind de samenwerking met Courseware prettig. Er wordt snel en zeer kundig gereageerd. Courseware denkt proactief mee en erg fijn dat jullie ons willen sponsoren.

Marlies Kraamer-van Himbergen

L&D Businesspartner, het Prinses Máxima Centrum

Kwaliteitspaspoort

Toen het LMS net live ging was het vooral gericht op de zorg met de focus op verpleegkundigen. Het kwaliteitspaspoort was toen de drijvende kracht van het systeem. De leidinggevenden keken steeds meer naar de dashboards om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van hun medewerkers. Het kwaliteitspaspoort geeft medewerkers inzicht in hun eigen portfolio. Het Máxima vinden het belangrijk om mensen te ondersteunen bevoegd en bekwaam te zijn en te blijven. Om bekwaam te blijven moeten de medewerkers eens in de zoveel tijd het programma weer herhalen. Medewerkers krijgen nu automatisch een signaal dat hun certificaat binnenkort verloopt.

Prinses Máxima Centrum vindt het PeopleFluent LMS een prachtig platform, om verschillende redenen:

  • Iedere medewerker heeft zicht op de status van opleidingen binnen zijn kwaliteitspaspoort.
  • Iedere medewerker wordt gefaciliteerd in het volgen van de (nieuwe) ontwikkelingen voor de opbouw van zijn persoonlijk portfolio.
  • Overzichtelijke dashboards voor medewerkers en leidinggevenden.
  • En daarnaast overzichtelijke en eigentijdse presentatie van catalogus, kalender en inschrijving- en rapportagesystematiek.

Dienke Mandema, directeur Academy & Bedrijfsvoering bij het Prinses Máxima Centrum vertelt dat ze, naast de voordelen van het leerplatform, erg plezierig samenwerkt met de medewerkers van Courseware.

In het nieuwe strategisch plan is alles erop gericht om onze ambitie vorm te geven. Daar gaat het LMS zeker een rol in spelen. Als eerste gaat het Prinses Máxima Centrum intern verbreden door alle medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling. Er komt een breed aanbod bedrijfsopleidingen in het LMS. Daarnaast is het werven en binden van top researchers en kinderoncologen belangrijk, ook daarin zal de Academy een grotere rol gaan spelen. Het LMS wordt daarbij vooralsnog vooral ingezet bij interne opleidingen en opleidingen voor Shared Care Centra en thuiszorg. Waarbij gedachten al wel gaan naar uitbreiding richting Outreach.

Doordat het Prinses Máxima Centrum veel mensen uit het buitenland al in dienst heeft en ook graag haar kennis deelt met andere ziekenhuizen in de hele wereld, wordt op korte termijn het LMS ook in het Engels beschikbaar gesteld. Want was is er mooier dan op afstand leren met en van elkaar?

Het LMS helpt het Prinses Máxima Centrum om alle informatie eenvoudig en efficiënt te verschaffen, waarmee ze weer een stap dichterbij hun missie komen ‘Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.’

De resultaten

Bij het Prinses Máxima Centrum zijn circa 600 kinderen per jaar in behandeling. Dit realiseert het centrum met 1.200 medewerkers. De primaire focus van het LMS lag in eerste instantie op de zorg intern, maar nu wordt het aanbod verbreed naar alle medewerkers. Daarnaast zijn ziekenhuizen waarmee we intensief samenwerken en thuiszorgorganisaties aangehaakt. Sommige kinderen kunnen thuis chemotherapie krijgen. Het LMS maakt het mogelijk voor thuiszorgorganisaties om deze behandeling te verrichten, na het volgen van een e-learning zijn de medewerkers bekwaam voor deze handeling.

Het Máxima gebruikt het LMS ook voor inspirerende en strategische sessies met als doel om het logistiek simpeler te maken en daarmee hopen ze ook dat steeds meer mensen gaan zien dat het eenvoudig is om je in te schrijven.

0 +

kinderen ontvangen de beste zorg dankzij het goed opgeleide personeel.

0 +

medewerkers maken dagelijks gebruik van het leeraanbod in PeopleFluent LMS.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd of PeopleFluent LMS aansluit bij de wensen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Tijs Holkenborg via 06 25 21 00 54 of plan een adviesgesprek in.

Vergelijkbare cases