Artificial Intelligence (AI) is overal – ook in de wereld van leren en ontwikkelen. Veel leerplatformen pronken met AI-functionaliteiten, maar wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? En belangrijker: wat is écht waardevol en haalbaar vandaag de dag, en wat blijft voorlopig vooral een mooie belofte?
In deze blog leggen we uit wat AI in een LMS concreet kan betekenen voor HR en L&D, en hoe het bijdraagt aan het slimmer, persoonlijker en effectiever maken van leren. Zonder hype, mét realistische verwachtingen.
AI zit al enkele jaren’verstopt’ in een LMS
Maar, waarom noemen we het past sinds kort zo?
Veel functies die nu onder de AI-paraplu vallen, bestaan al jaren. Denk aan:
- Suggesties op basis van eerder gevolgde trainingen
- Adaptieve toetsing: vragen die makkelijker of moeilijker worden op basis van antwoorden
- Analyse van voortgang en betrokkenheid
Deze functies draaien vaak op slimme logica of algoritmes – en hoewel dat technisch gezien geen “AI” in de breedste zin is, leveren ze al wél veel op voor HR en L&D.
Je leerplatform kan bijvoorbeeld al voorspellen welke leeractiviteit het meest relevant is voor een medewerker op basis van eerdere keuzes – net zoals Netflix doet met films.
AI in moderne leerplatformen
Er is de laatste jaren veel veranderd dankzij generatieve AI en machine learning. Steeds meer LMS’en maken gebruik van:
1. Persoonlijke leersuggesties
Op basis van interesses, leerdoelen, klikgedrag én vaardigheden worden gepersonaliseerde aanbevelingen gedaan.
2. Adaptieve leerpaden
De route door de content past zich aan op basis van de leervoorkeur of het kennisniveau van de medewerker. Beginners en experts volgen zo niet hetzelfde leertraject.
3. AI-gegenereerde feedback
Bij open vragen of reflectieopdrachten kan AI feedback geven op toon, inhoud of volledigheid. Dit gebeurt met de hulp van taalmodellen zoals GPT.
4. Skills-matching en leeraanbevelingen
AI kan vaardigheden koppelen aan vacatures of functiedoelen, en daar automatisch passende leeractiviteiten bij voorstellen.
Kortom: AI helpt om het leerproces slimmer en persoonlijker te maken, zonder dat HR of L&D alles handmatig hoeft te sturen of in te vullen.
Verder zien we natuurlijk dat AI veel doet in het maken van leeractiviteiten, denk hierbij aan e-learningmodules, visuals, video’s tot toetsen. Dit zien we echter niet als een echte functie van een leerplatform. Hier zijn gespecialiseerde content-ontwikkeltools (auteurstools), zoals Articulate 360 AI en Vyond veel beter voor geschikt. Daar is AI al veel meer een onderdeel van de praktijk van vandaag de dag.
Wat AI in LMS’en (nog) niet kan
Hoewel de ontwikkelingen snel gaan, zijn er ook beperkingen. Een LMS met AI kan op het moment van schrijven nog niet:
- Diepgaand beoordelen op inhoudelijke kwaliteit van werkstukken of projecten – zeker als dit niet in het Engels is.
- Menselijke begeleiding of coaching vervangen – al zijn de ontwikkelingen hierin razendsnel
- De context van de organisatie écht begrijpen – Generieke AI is meestal niet cultuurgevoelig of bedrijfsspecifiek
Daarnaast blijven ethiek, transparantie en dataprivacy belangrijke aandachtspunten bij AI-toepassingen.
Wat levert AI concreet op voor kleinere organisaties?
Voor kleinere organisaties met beperkte HR- en L&D-capaciteit biedt AI vooral:
- Tijdsbesparing door automatische suggesties en analyses
- Hogere relevantie van leeraanbod zonder maatwerk voor elke medewerker
- Sneller inzicht in leerbehoeften en -gedrag
- Meer eigenaarschap bij medewerkers doordat het platform proactief meedenkt
Deze aspecten zijn uiteindelijk natuurlijk interessant voor alle soorten organisaties.
Wat leren we hiervan?
AI in een LMS is geen toekomstmuziek meer – het is al lang begonnen. Waar het vroeger vooral ging over vaste paden en handmatig beheer, helpt AI nu om leren slimmer, persoonlijker en efficiënter te maken. Maar laten we eerlijk zijn: AI is geen wondermiddel. Het is een hulpmiddel. En de kracht zit nog altijd in de combinatie van technologie én mens.
Wat is een LMS
Wat is een LMS en wat zijn de mogelijkheden? Kies het juiste LMS voor jouw organisatie.
Voordelen e-learningtemplates
Maak zelf professionele e-learningtemplates. Wat zijn de voordelen van templates en hoe pas je ze toe?
Hoe kan nudging effectief leren bevorderen?
Hoe kan je als L&D-professional het principe van nudging toepassen bij het leren in je organisatie?
Aantrekkelijke leervormen
Onze hersenen moeten gemotiveerd worden. Dit kan door het gebruik van verschillende leervormen.
Video als leervorm
Video is hot! Overal om ons heen wordt video toegepast. Maar is dit dan ook zo binnen het leren?
Leren tijdens je werk
Er zijn veel manieren om te leren tijdens je werk. Dit artikel zet ze voor je op een rij.
Leerrendement: Spaced repetition
Zet gespreide herhaling – spaced repetition – in om cursisten leerstof beter te laten onthouden.