Het menselijk brein heeft een bepaalde blauwdruk. Dit betekent dat vaste gebieden in je hersens gebruikt worden voor specifieke functies. Zo heb je aan de achterkant van je hoofd het visuele gebied dat geactiveerd wordt wanneer je iets ziet. Andere gebieden in je hersenen zijn weer belangrijk voor wat je hoort of voelt.
Wanneer je iets leert, worden de hersendelen geactiveerd van de zintuigen die je op dat moment aanspreekt. Onderzoek wijst uit dat hoe meer zintuigen aangesproken worden, hoe beter het in je geheugen opgeslagen wordt. Wanneer je iets hoort, ziet en voelt, zal je het dus beter opslaan dan wanneer je het alleen hoort.
Gepersonaliseerd leren is slechts één van de zaken die het effect op leren positief beïnvloedt volgens het leerdesign voor het brein:
In de neurowetenschap beschrijft men dit als ‘cells that fire together wire together’. Wanneer een groep van hersencellen samen betrokken zijn bij iets wat je herinnert, heb je het over een netwerk van hersencellen dat actief is. Ieder van deze cellen is een haakje naar de herinnering, waardoor je deze dus makkelijker uit je geheugen kunt opdiepen.
Het advies is dan ook om zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen tijdens het leren. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de schrijfdans, waarin kleuters de vormen van letters leren door deze met grote bewegingen in de lucht te schrijven.
Zintuigen prikkelen met digitale leervormen
Als je online modules of andere digitale leerervaringen ontwikkelt, is het van belang om het een prikkelende ervaring te maken die zich tegelijkertijd richt op meerdere zintuigen. De tijd van platte tekst met een plaatje (oftewel een e-book) is dan ook voorbij. Maar hoe prikkel je dan de nodige zintuigen in een online module?
Hieronder een paar suggesties.
- Voeg voice-over/audio toe aan statische pagina’s.
- Ook goed geplaatste, relevante geluidseffecten zijn mogelijk (mits gedoseerd, maar dat is weer een ander verhaal).
- Video en animatie prikkelt extra gebieden in de hersenen. Door het bekijken van een film, worden zowel auditieve als visuele hersengebieden geprikkeld. Wanneer een video een gevoel van herkenning oproept (een situatie of handeling) komen ook de spiegelneuronen en het gebied wat betrokken is bij het inlevingsvermogen in actie. Een videoanimatietool die je hiervoor kan gebruiken is Vyond.
- Virtual Reality en Augmented Reality zijn manieren waarop je op realistische wijze de situatie kunt beleven. Je hoofdbeweging is gelijk aan wat je ziet, waardoor je hersens gaan geloven dat je werkelijk in de situatie zit. Het is bijna alsof je de handelingen echt uitvoert, waardoor alle hersengebieden die hierbij nodig zijn gestimuleerd worden.
Onze e-learningontwikkeltools Articulate 360 en Lectora ondersteunen natuurlijk audio en video. Denk ook aan 360° foto’s en interactieve video. Het ontwikkelen van VR is mogelijk met CenarioVR. Met CenarioVR zijn VR-trainingen makkelijk en betaalbaar gemaakt. Meer weten over onze Virtual Reality ontwikkeltool? Klik dan op onderstaande knop.
Meer weten over een van onze contentontwikkeltools?
Genereer professionele video’s met behulp van AI
Met artificial intelligence (AI) ondersteunde tools maak je zelf professionele videocontent.
De kracht van een LMS
Wat is een LMS en wat zijn de mogelijkheden? Kies het juiste LMS voor jouw organisatie.
User generated content
Het gebruik van user generated content is een krachtig instrument in leren. Ontdek het in dit artikel.
Hoe faciliteer je hybride leren?
Wat is hybride leren en hoe kan je hybride leren faciliteren? Ontdek het in dit artikel.
Hoe ontwikkel je snel e-learning?
Snel een e-learning ontwikkelen zonder concessies te doen aan de kwaliteit? Wij vertellen je hoe.
Maximaliseer het leerrendement
Leren gaat om het resultaat. Ontdek hoe je het leerrendement in jouw organisatie kunt vergroten.