Ken je toevallig een docent uit je schoolperiode die de lessen leuk wist te brengen? En vond je het dan ook makkelijker om te leren? Gek genoeg kon een vak dat je bij andere docenten niet leuk vond, opeens leuk en zelfs interessant worden. Wanneer een leeractiviteit aantrekkelijk wordt gemaakt, heeft dit dus effect op het leren.
Als we iets niet aantrekkelijk vinden, zijn we sneller afgeleid. Dit mechanisme van onze hersenen kunnen we inzetten om leren beter te laten plaatsvinden. Onze hersenen moeten gemotiveerd worden (en zijn) om de aandacht erbij te houden. Dit kan vanuit interesse in het onderwerp, maar ook vanuit de vorm waarin het wordt gebracht. Wil je iemands aandacht vasthouden, zorg er dan voor dat zowel de inhoud als de vorm aantrekkelijk zijn.
Gepersonaliseerd leren is slechts één van de zaken die het effect op leren positief beïnvloedt volgens het leerdesign voor het brein:
Er zijn meerdere manieren om de hersenen gefocust te houden. Een greep uit de mogelijkheden:
- Maak het een genot om naar te kijken en luisteren – bedenk dat je liever naar een professionele film kijkt dan naar een amateurfilm.
- Prikkel de emotie – maak bijvoorbeeld net als marketeers gebruik van kleuren voor de juiste associatie.
- Voed de nieuwsgierigheid – denk aan hoe filmmakers dit doen met een cliffhanger.
- Zorg voor verrassingen – wanneer het voorspelbaar wordt, is er minder noodzaak om op te letten.
- Zorg voor voldoende beweging – het is makkelijker om de aandacht bij beweging te houden dan bij een stilstaand beeld. Naar een kampvuur kan je bijvoorbeeld minuten lang kijken zonder afgeleid te worden, terwijl je jezelf op een foto van hetzelfde kampvuur maar een paar seconden kunt concentreren. Het verschil is de beweging van het vuur die je aandacht grijpt.
- Maak het concreet – een verhaal of voorbeeld zorgt ervoor dat het interessanter is.
Hoe is dit met een digitale leervorm te bereiken?
Hieronder enkele suggesties.
- Maak een professionele indruk door een gebruikersvriendelijke user interface te creëren.
- Gebruik professioneel beeldmateriaal dat de juiste emotie prikkelt. In auteurstools zoals Articulate 360 zijn tegenwoordig koppelingen met vrij te gebruiken beeldbanken beschikbaar.
- Lesstof kan op vele manieren worden aangeboden. Bij theorie denk je vaak aan het doceren door middel van tekst, gesproken tekst of video, maar het kan ook door bijvoorbeeld een zoekplaatje of quiz, waarbij de deelnemer meer geactiveerd wordt. Laat de deelnemer soms eerst zelf nadenken (wek de nieuwsgierigheid), voordat je de oplossing geeft.
- Vaak worden templates gebruikt om online modules te ontwikkelen. Gebruik deze niet als een vaste volgorde van type leeractiviteiten, want dat maakt het voorspelbaar en mogelijk saai. Wissel de types leeractiviteiten voldoende af en verras.
- Zorg voor beweging op de pagina door het hele scherm te gebruiken. Soms vraag je focus op het linker deel van het scherm, daarna weer op het andere deel. De oogbewegingen helpen alert te blijven.
- Vertel verhalen in je online materiaal, of laat anderen een verhaal vertellen, zodat het aansluit op de interesses van de lerende.
E-learningontwikkeltools
Dit is maar een kleine opsomming van mogelijkheden. Aantrekkelijk maken van de leervorm kan in vele vormen. Het is belangrijk dat het een onderdeel is van je ontwerp en, let op: overdaad schaadt.
Ben je op zoek naar pakketten die hierbij kunnen helpen, kijk dan eens naar onze e-learningontwikkeltools.
User generated content
Het gebruik van user generated content is een krachtig instrument in leren. Ontdek het in dit artikel.
Microlearning
Met microlearning presenteer je lesmateriaal in kleine brokjes. Wat is het en wat zijn de voordelen?
Leren tijdens je werk
Er zijn veel manieren om te leren tijdens je werk. Dit artikel zet ze voor je op een rij.
Video als leervorm
Video is hot! Overal om ons heen wordt video toegepast. Maar is dit dan ook zo binnen het leren?
Hoe kan nudging effectief leren bevorderen?
Hoe kan je als L&D-professional het principe van nudging toepassen bij het leren in je organisatie?
Leerrendement: Spaced repetition
Zet gespreide herhaling – spaced repetition – in om cursisten leerstof beter te laten onthouden.
Hoe faciliteer je hybride leren?
Wat is hybride leren en hoe kan je hybride leren faciliteren? Ontdek het in dit artikel.
Flipping the Classroom
Flipping the Classroom is een vorm van blended leren en is goed toepasbaar bij opleiden binnen organisaties.