Van Tiktok tot leerplatformen
De term user generated content, oftwel UGC, betekent letterlijk: door gebruikers gegenereerd materiaal. Dagelijks hebben we met dit fenomeen te maken op speciale platformen die gebouwd zijn voor UGC, zoals TikTok, maar natuurlijk ook Twitter, Facebook, Instagram, Clubhouse, etc. Eigenlijk is het meeste op Internet begonnen als user generated content, met blogs en later video’s op YouTube.
Doordat we privé inmiddels gewend zijn aan het delen van eigen materiaal, en er moderne leerplatformen beschikbaar zijn die gebruik maken van het UGC-concept, lijkt de tijd rijp om het ook meer in te zetten binnen leren en ontwikkelen. Daarbij kan dit een deel van de oplossing zijn voor het werken in het nieuwe normaal, waarbij thuiswerken vanzelfsprekender wordt en onderling contact vooral via de sociale platformen verloopt. Het even van elkaar leren op de werkplek valt daarbij deels weg en een alternatief lijkt noodzakelijk.
De kracht van UGC als leerinstrument
Dit mechanisme, waarin mensen vertrouwen hebben in wat anderen weten, kunnen en doen, is ook in te zetten binnen leren. In de context van leren en ontwikkelen zien we nog veel meer redenen om het in te zetten. Het gaat erom dat de medewerker zelf (of klant eventueel) lesmateriaal, kennis, ervaringen en informatie maakt of verzamelt en deelt met anderen.
We leven in een kenniseconomie, waar in de meeste organisaties de medewerkers het grootste kapitaal zijn. Dit kapitaal zit hem in wat ze weten en kunnen. Hoe zou het dan zijn als ze hun kennis en ervaring meer met elkaar zouden delen?
Dit is even omdenken voor veel L&D organisaties, omdat we al decennialang werken vanuit een instituut, vergelijkbaar met ons schoolsysteem. Als L&D afdeling bepalen we wat we delen en wie hier toegang toe heeft. Wat blijft er over als we dit instituut achter ons laten, leren vertrouwen op ons menselijk kapitaal en een cultuur creëren waarbij we werkelijk de kennis uit onze organisatie inzetten om te groeien? Wellicht zorgt het voor meer groei, vertrouwen en een grotere binding met het onderwerp en de organisatie.
Door een medewerker te stimuleren om zelf materiaal te delen, ontsluit je kennis en ervaring die anders in zijn of haar hoofd zou blijven. Door het geven van deze verantwoordelijkheid, spreek je vertrouwen uit. En door de erkenning die een medewerker krijgt, creëer je ook betrokkenheid en verbinding.
Daarnaast kan het een heel goede leerschool zijn wanneer je zelf kritisch na moet denken over hoe je iemand anders iets zou aanleren. Het zelf maken van leermateriaal is op zichzelf dus een goede manier om kennis te verdiepen en nog meer te doen beklijven. Hiermee denken we dus dat UGC niet alleen beperkt zou moeten zijn tot specialisten.
Wat is user generated content?
In eerste instantie denk je misschien dat UGC best ingewikkeld is. Je moet immers gebruikers ‘content’ laten maken. En, tja, dat kost tijd en moeite. Het is echter goed je te realiseren dat deze content in vele vormen kan komen, net zoals we kennen vanuit marketing en social media. Denk hierbij aan:
- Tweets en andere posts
- Video (zoals een ‘How to’ video van een specialist)
- Foto’s
- Reviews en beoordelingen
Hoe stimuleer je UGC?
Ook al maak je het heel gemakkelijk voor je medewerkers of andere lerenden om zelf content toe te voegen, velen zullen hier ook een drempel voor over moeten. Hieronder drie manieren om dit te stimuleren.
1. Maak het mogelijk
Het inzetten van een sociaal leerplatform stimuleert gebruikers in elk geval om de eerste stappen te zetten. Een sociaal leerplatform is een leerplatform dat mogelijkheden biedt aan gebruikers om commentaar te leveren op content, dit te delen en te liken. Langzamerhand zul je zien dat meer en meer mensen dit gaan gebruiken.
2. Beloon
Door mensen te belonen voor bijdrages kun je ze extra stimuleren zelf content toe te voegen. Je kunt het onderdeel maken van je formele leertraject. Denk aan reflecties, feedback en opdrachten, maar ook aan competities waar je bijvoorbeeld een score gaat bijhouden en dit ook publiceert. Dit kan heel algemeen, maar ook specifieker op een onderwerp of in een bepaalde periode.
3. Reageer
Het zal mensen die bijdragen erg stimuleren om nog meer bij te dragen als je vanuit je positie als L&D specialist reageert op content die mensen zelf hebben toegevoegd. Een like is minimaal, maar een inhoudelijke reactie of het zichtbaar delen werkt nog beter. Ook kun je specialisten vragen om dit te doen, om zo nog meer vertrouwen te geven aan de oorspronkelijke bijdrager. Misschien kun je speciale ambassadeurs inzetten. Het stimuleert niet alleen degene die de content al heeft toegevoegd, maar ook anderen die dit weer zien.
Flipping the Classroom
Flipping the Classroom is een vorm van blended leren en is goed toepasbaar bij opleiden binnen organisaties.
Trends & ontwikkelingen 2024
Wat brengt 2024 voor de wereld van e-learning, leren en technologie? Lees de vier ontwikkelingen.
Gepersonaliseerd leren
Digitaal leren biedt vele mogelijkheden als het om gepersonaliseerd leren gaat. Lees waarom dit werkt.
Hoe faciliteer je hybride leren?
Wat is hybride leren en hoe kan je hybride leren faciliteren? Ontdek het in dit artikel.
LXP: een optimale leerervaring
Wat is een LXP? Waarom gebruik je een LXP? Hoe kies je het juiste LXP voor jouw organisatie?
Video als leervorm
Video is hot! Overal om ons heen wordt video toegepast. Maar is dit dan ook zo binnen het leren?
Microlearning
Met microlearning presenteer je lesmateriaal in kleine brokjes. Wat is het en wat zijn de voordelen?
Leren tijdens je werk
Er zijn veel manieren om te leren tijdens je werk. Dit artikel zet ze voor je op een rij.